אווירון מדחף
השנים שלפני מלחה"ע הראשונה
בארה"ב, מקום הולדתו של האווירון, נשלט השוק ביד רמה בידי האחים רייט. הללו סברו על המצאתם שתעבורנה עוד שנים רבות עד שניתן יהיה לפתח ממנה משהו שימושי. הם דגלו בהתקדמות עצמאית ולכן, מטבע הדברים, גם איטית. ההגנה הנרחבת שלה הם זכו מהגדרת הפטנט הכללית שאושרה להם חסמה את דרכם של ממציאים ומפתחים אחרים בתחום. התביעות שהאחים הגישו והמשפטים שהם ניהלו כנגד יזמים אחרים הרתיעו את כל מי שהיה מעוניין להשקיע כסף בתחום מלעשות כן. גם הצבא לא שש להשקיע כסף חדש נוסף, אחרי ההשקעה הכספית הכושלת במיזם של לאנגלי. הצבא האמריקאי רכש אווירונים ובחן את ההמצאה החדשה לתועלתו, אך בזהירות רבה, בחשדנות ובעיקר באיטיות.
בעוד שוק האווירונים בארה"ב התנהל בעצלתיים באירופה המצב היה אחר לגמרי. הציבור הרחב התלהב מההמצאה החדשה ונהר בהמוניו לאירועי מופע שונים של בוני אווירונים וטייסים הרפתקנים. עד מהרה נקלט האווירון ככלי משחק וראווה למשוגעים לדבר. עם תחילת האפשרות לרכוש אווירונים בכסף הפכה אומנות הטיסה לספורט יוקרתי של בני המעמד העליון, לנועזים ולאמיצים שביניהם. ההתלהבות הציבורית אחרי המצאת האווירון דבקה גם בצבאות המדינות השונות. אך כאשר דגמי אווירונים מוצלחים (עם המאזנים) החלו לצוץ ולהופיע באוויר עדיין תהו אנשי הצבא אם יהיה בכלל ניתן להשתמש בהם גם בשדה-הקרב או שמא הם נועדו רק לספורט רהבתני.
בינתיים, עד לפרוץ מלחמת-העולם הראשונה, עסקו בוני האווירונים והטייסים בקביעת עובדות חדשות ובשבירת שיאים חדשים:
1906 – טיסה ראשונה של כלי ממנוע כבד מן האוויר ביבשת אירופה. טיסת הבכורה שייכת לאלברטו סאנטוס-דומונט (Alberto Santos-Dumont), מטיס כדורים פורחים וספינות-אוויר צרפתי ממוצא ברזילאי.
1908 – טיסה ראשונה עם נוסע נערכה בצרפת על-ידי חובב אווירונים בשם הנרי פארמן (Henry Farman).
1909 – חציית התעלה האנגלית על-ידי מוכר חלקים למכוניות צרפתי בשם לואי בלרוי (Louis Bleriot) אשר עסק בתעופה כתחביב.
1910 – המראה מוצלחת ראשונה של אווירון מהים על-ידי הנרי פארבה (Henry Farbe) הצרפתי.
1911 – טיסה ראשונה מלונדון לפאריז שארכה כמעט 4 שעות ונערכה על-ידי פיארה פרייר (Pierre Prier).
1913 – טיסה ראשונה מעל הים-התיכון נערכה מדרום צרפת אל תוניסיה על-ידי רולאנד גארוס (Roland Garos) הצרפתי.
גם באנגליה, בגרמניה, ברוסיה ובמדינות אחרות הורגשה התעניינות בענף התעופה החדש והטרי, אך כפי שניתן להסיק מרשימת ההישגים שלעיל בצרפת, מרובת השיאים ברשימה, רוח ההתלהבות והפעילות הייתה גדולה לאין ערוך לעומת שאר המדינות, כולל ארה"ב.
ואכן, לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה, צרפת הייתה המדינה האירופאית בעלת צי האווירונים הגדול ביותר והמגוון ביותר. אך עובדה זו לא הבטיחה לה דבר בקשר לעליונות אווירית על גרמניה, יריבתה המושבעת, שכן המלחמה האיצה את פיתוח האווירון בצורה חסרת תקדים ושינתה את מאזן הכוחות האווירי תכופות. עוד על המשך פיתוח המצאת האווירון בימי המלחמה הגדולה מייד בפרק הבא.
המצאת המאזנים | הפטנט של האחים רייט | השנים שלפני מלחמת העולם הראשונה | כלי-טיס במלחמת העולם הראשונה |
תקופת הזהב של התעופה | האווירון במלחמת העולם השנייה | סיכום ]

לשנים: 1990-2000
[ עמוד ראשי - המצאות | מתמטיקה קדומה | מספרים אי-רציונליים | משפט פיתגורס | גיאומטריה אוקלידית | אלגברה | התפתחות הסְפַרוֹת | משוואות קוביות וקווארדיות | מספרים מורכבים | לוגריתם | חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי | עיקרון הציפה | זכוכית מגדלת | משקפיים | מיקרוסקופ | טלסקופ | חוק סְנֵל | חוק בויל | חוקי התנועה | עיקרון ברנולי | שלושת חוקי התרמודינמיקה | טבלה מחזורית | מדידת מהירות האור | כוח לורנץ | קרינת רנטגן | טרנספורמצית לורנץ | תורת היחסות הפרטית | גילוי האטום | תורת היחסות הכללית | חשמל | חוק קולון | חוק אוהם | חוקי קירכהוף | נורת להט | מנוע קיטור | מנפה כותנה | מצלמה | מקרר | מזגן | מחשב | מכבש דפוס | כתב ברייל | טלגרף | טלפון | רדיו | טלוויזיה | כדור פורח | מצנח | רכבת | אופניים | מכונית | אווירון מדחף | מטוס סילון | אבק שריפה | תותח | רובה מוסקט | מרגמה | אקדח | מוקש | מקלע | רובה-מטען | הוביצר | תת-מקלע | רימון-יד | טנק | רובה-סער | פצצת אטום | תורת האבולוציה | פסטור | תיאוריית התורשה | פניצילין ]

[  עמוד הבית  |  אודות  |  זכויות יוצרים  |  מפת האתר  ]

