נגישות
headline





המצאת הרכבת




קטר הקיטור המוצלח מסחרית הראשון


טרויתיק לא פעל בחלל ריק. באנגליה של תחילת המאה ה-19 הסתובבו אנשים נוספים עם רעיונות שונים לגבי המצאת כלי ממונע הנע באמצעות מנוע הקיטור. בין ממציאים אלו נמנה גם את
ג'וֹן בְּלֶנְקִינְסוֹפְּ (John Blenkinsop)
. הלה הסיק שגלגלי הקטר החלקים לא יצליחו לנוע בצורה מיטבית על המסילה החלקה, מפני שחסר כוח-חיכוך בין השניים. רבים מבני התקופה הסכימו עם דעתו (השגויה בדיעבד). כדי לפתור את הבעיה, הקיימת לכאורה, התקין בלנקינסופ פס מסילה אמצעי שלישי ומשונן שעליו ינוע גלגל שיניים המחובר לקטר.

רעיון מוזר זה לא החזיק זמן רב עד אשר בסופו של דבר הופרך הצורך בהגדלת החיכוך בין הקטר למסילה. אך מספר קטרים מהסוג של בלנקינסופ יוצרו ונעו באיטיות על גבי המסילות המשוננות. אחד הקטרים הגיע לידיו של מתעניין אחר בהמצאת הקטר,
ג'וֹרְגְ' סְטִיפֶנְסוֹן (George Stiphenson)
.

אביו של ג'ורג' סטיפנסון,
רוברט (Robert)
, עבד כמסיק תנור פחם ליד מכונת שאיבה של ניוקמן באחת ממכרות הפחם שעל-יד ניוקאסל. בנו, ג'ורג', החל בעבודות הקשורות בהפעלת מכונת השאיבה עוד בהיותו ילד בן 8. במהרה הוא התבלט בכישוריו והתקדם בסולם התפקידים השונים עד אשר הגיע לדרגת מפקח מחוז זמני.

במרוצת השנים ובמסגרת התפקידים השונים אותם הוא אייש, למד סטיפנסון את מבנה מכונת הקיטור על בורייה אשר שימשה כמשאבת מים. כאשר מונה לדרגת מפקח זמני הוא הציע להכניס מספר שיפורים במכונת הקיטור, אך הצעותיו נדחו. לאחר הסירוב המנומס פחתה התלהבותו, אך זו חודשה ביתר שאת כאשר החליף מקום עבודה ומונה לעוזר מהנדס ראשי באתר מכרות אשר בקילינגוורת.

שם התגברה התעניינותו בקטרי הקיטור. כאשר בעל מכרות הציע לו לבנות עבורו קטר, לא יכול היה סטיפנסון לסרב להצעה. הוא מייד הזמין לעצמו מכונת קיטור מהסוג של בלנקינסופ. על מכונת הקיטור של בלנקינסופ הוא התנסה וערך בה שינויים שונים. בראש ובראשונה הוא הסיר ממנה את גלגל השיניים המשונן המיותר. בסופו של תהליך השיפור שערך הציג סטיפנסון, בשנת 1814, את דגם הקטר המשופר אליו הוא הגיע. את הקטר הוא כינה בשם "בְּלִיכֶר" על שמו של מצביא פרוסי נודע, בן-בריתה של אנגליה אשר סייע לה בקרב ווטרלו המפורסם בו הובס נפוליאון. ה- "בליכר" ידע לסחוב קרונות במשקל כולל של כ- 30 טונות במהירות של כ- 7.2 ק"מ לשעה. המטען היה נכבד בגודלו ובמשקלו, אך תנועת הקרונות הייתה איטית מידי, יותר איטית מקצב ההתקדמות שניתן היה להשיג אם סוסים היו מושכים אותם. עדיין לא הושגה פריצת הדרך המרשימה לה העולם חיכה. אך סטיפנסון בהחלט היה כבר בכיוון הנכון.

הקטר "בליכר" של סטיפנסון


במשך שמונה השנים הבאות עמל סטיפנסון על ניסיונות לשיפור ביצועיו של הקטר. במשך שמונה שנים אלו הוא צבר ניסיון רב וידע שימושי ומעשי. מקץ שמונה השנים התגברה ההתעניינות בהישגיו מצד משקיעים שונים. אחד מהם הגיע במיוחד לקילינגוורת על-מנת לבחון את עבודתו של סטיפנסון והתרשם ממנה מאוד. אותו משקיע הזמין את סטיפנסון לבנות קו מסילה וקטר עבור המכרות שבבעלותו.

בשנת 1825 חנך סטיפנסון את קו המסילה שהתבקש לבנות בין סטוקטון לדרלינגטון. הקו היה אמור להעביר מטענים בלבד, אך כבר בנסיעה הראשונה שלו נסעו בקרונותיו מאות נוסעים. הרכבת העמוסה במטען של כ- 90 טונות ועם כ- 500 נוסעים עשתה את הדרך של 14 הק"מ במהירות מרשימה לאותה תקופה של כ- 15 קמ"ש!

לפרק הקודם | לפרק הבא




[ הצורך באמצעי תחבורה חדש | המצאת המסילה |
מנוע הקיטור המתנייד הראשון | קטר הקיטור הניסיוני הראשון |
קטר הקיטור המוצלח מסחרית הראשון | התפתחות רשת מסילות הברזל |
התפתחות המצאת הרכבת | רכבת ישראל ]



לשנים: 1990-2000

■...■...■...■...■ | שלום | ■...■...■...■...■



[ עמוד ראשי - המצאות | מתמטיקה קדומה | מספרים אי-רציונליים | משפט פיתגורס | גיאומטריה אוקלידית | אלגברה | התפתחות הסְפַרוֹת | משוואות קוביות וקווארדיות | מספרים מורכבים | לוגריתם | חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי | עיקרון הציפה | זכוכית מגדלת | משקפיים | מיקרוסקופ | טלסקופ | חוק סְנֵל | חוק בויל | חוקי התנועה | עיקרון ברנולי | שלושת חוקי התרמודינמיקה | טבלה מחזורית | מדידת מהירות האור | כוח לורנץ | קרינת רנטגן | טרנספורמצית לורנץ | תורת היחסות הפרטית | גילוי האטום | תורת היחסות הכללית | חשמל | חוק קולון | חוק אוהם | חוקי קירכהוף | נורת להט | מנוע קיטור | מנפה כותנה | מצלמה | מקרר | מזגן | מחשב | מכבש דפוס | כתב ברייל | טלגרף | טלפון | רדיו | טלוויזיה | כדור פורח | מצנח | רכבת | אופניים | מכונית | אווירון מדחף | מטוס סילון | אבק שריפה | תותח | רובה מוסקט | מרגמה | אקדח | מוקש | מקלע | רובה-מטען | הוביצר | תת-מקלע | רימון-יד | טנק | רובה-סער | פצצת אטום | תורת האבולוציה | פסטור | תיאוריית התורשה | פניצילין ]