headline
 



מדריך צילום



הרכבת התמונה (קומפוזיציה)


"את תורת הצילום ניתן ללמד תוך שעה, את הרעיונות הראשונים כיצד ליישם אותה תוך יום אחד. מה שלא ניתן ללמד... זו התחושה לאור - ההערכה של האפקטים הנוצרים ... ממקורות שונים". - פֶלִיקְס נַדַאר (Felix Nadar), צלם וקריקטוריסט צרפתי, יליד המאה ה-19.

גורם נוסף שהופך תמונה מתמונה רגילה לתמונה מוצלחת הוא הקומפוזיציה. קומפוזיציה היא אופן סידור או דרך הרכבת הנושאים המופיעים בתמונה לכדי תמונה אחת. קומפוזיציה נכונה של תמונה היא כזו הגורמת לעניין בתמונה ושגורמת לאפקט של הסטת המבט בה לכיוונו של הנושא המצולם.

את התמונה מקובל לחלק לתשעה מרובעים שווים. את הנושא המרכזי המצולם מקובל להציב לא במרכז התמונה אלא באחת הפינות של המרובע המרכזי. כך מתקבל הסטה של העין ממרכז התמונה אל אחת הפינות בה הנמצא הנושא המרכזי.

Composition
קומפוזיציה 1 | קומפוזיציה 2 | קומפוזיציה 3

דוגמה לקומפוזיציה נכונה


בדוגמה שלעיל, איזו קומפיזציה נראית הטובה ביותר?

ישנן שתי דרכים כיצד לכוון את הצופה בתמונה לעבר הנושא המרכזי המעניין שנמצא באחת מפינות התמונה. ניתן לטשטש את הרקע, כך שרק הנושא המרכזי של התמונה יהיה ממוקד. ניתן להשתמש בקווים דמיוניים בתמונה כדי להצביע על הנושא המרכזי וכדי לכוון את עיני הצופה אליו.

בדוגמה שלעיל התמונה השלישית עונה על הדרישות לקומפוזיציה נכונה בתמונה.

אם ישנם שני נושאים מרכזיים בתמונה אז ניתן להציבם כל אחד בצד אחד של הריבוע המרכזי בתמונה.

במקרה של סימטריה בין שני צידי התמונה אז ניתן להניח את הנושא העיקרי המצולם במרכז התמונה.

[לפרק הקודם | לפרק הבא]

[ מבנה המצלמה | גורמי הצילום | הרכבת התמונה | חצובה ומייצב תמונה | P&S לעומת DSLR | סוגי קבצים | צילום HDR | צילום פנורמי | עריכת תמונה ]