headline





כְּתָב בְּרָיְיל



בית-ספר ראשון לעיוורים


אחרי שהיה עד להצגת קבוצת עיוורים בצורה מגוחכת ומשפילה במסעדה מפוארת בה סעד החליט
וָולֵנְטִין הָאוִוי (Valentin Haüy)
לעזור לכלל העיוורים על-מנת לשפר את איכות חייהם. האגדה מספרת שכאשר נתן מטבע כסף לילד עיוור שקיבץ נדבות ברחוב, הלה מישש את המטבע באצבעותיו כדי לדעת את ערכו. האווי אז קלט שניתן בצורה דומה להדפיס אותיות בולטות על דף על מנת שגם העיוורים יוכלו לקרוא. מייד נרתם האווי למשימה ופיתח שיטת קריאה לעיוורים על-ידי הבלטת האותיות המודפסות בדף. הוא ניסה את השיטה על ידידו הצעיר, הנער הקבצן, ולימד אותו כיצד לקרוא.
בשנת 1784 הוא פתח בפריז ביה"ס לעיוורים – הראשון מסוגו בעולם. שם למדו וגם עבדו ילדים ונערים עיוורים. אחד המורים היה
פְרַאנְק לֶסוּאֵר (Francois Leseuer)
, הלא הוא אותו נער קבצן.

השמועה על ביה"ס לעיוורים התפשטה והגיעה לאוזני מלך ומלכת צרפת. האווי הוזמן יחד עם מספר תלמידים להציג את יכולת הקריאה שלהם, ואכן הם הותירו רושם גדול בביקורם. ביה"ס הועלה לדרגת מוסד מלכותי. זאת הייתה טעות, במהלך המהפכה הצרפתית שהחלה בשנת 1789 תפסו המורדים את השליטה במוסד המלכותי ואילצו את האווי לעזוב.

האווי עזב לגמרי את צרפת, ונסע לרוסיה. במהלך שהותו שם הוא הקים ביה"ס לעיוורים בסנט-פטרסבורג לפי בקשת הצאר הרוסי. בתי-ספר נוספים לעיוורים החלו להיפתח בכל רחבי אירופה. האווי שב לצרפת רק בשנת 1817.

עיוורים הצליחו לקרוא בדרך זו, אך היו לשיטה זו מספר חסרונות. ראשית האותיות המובלטות היו גדולות וזמן זיהוין הכתיב קצב קריאה מאוד נמוך. האותיות הגדולות גם גרמו לכך שהספרים היו גדולים ולא נוחים לשימוש. בנוסף אופן ייצור ספרים מיוחדים אלה היה כרוך בעלות כספית גבוהה.

"כתיבת לילה"


שיטת כתב עיוור אחרת פותחה גם היא בצרפת על-ידי חייל בשם
צַ'ארְלְס בַּרְבִּיאֵר (Charles Barbier)
. ברביאר המציא שיטה בה ניתן לכתוב ולקרוא בחשיכה בעזרת עט חותך. השיטה התבססה על ייצוג אותיות וצלילים בעזרת 12 נקודות חירור. בעזרת שיטה זו ניתן היה לכתוב אפילו מספר העתקים בו זמנית עם הדפים הונחו אחד על השני. הקריאה נעשתה בעזרת חוש המגע על-ידי העברת קצה האצבע על האותיות המחוררות. כך ניתן היה להעביר מידע בחשיכה וללא קול. ברביאר כינה שיטה זו "כתיבת לילה" (night writing). שיטה זו לא זכתה להיכנס לשימוש בצבא מכיוון שהייתה יותר מידי קשה למימוש.

כתב ברייל


לוּאִיס בְּרָיְיל (Louis Braille)
נולד ב- 4 לינואר 1809 בכפר קטן ליד פריז. ברייל התעוור בגיל 3 כתוצאה מתאונה. הוא נפגע בעינו כששיחק במפעל לייצור עורות של אביו. הזיהום שהתפתח בעין שנפגעה עבר גם לעין הבריאה והוא איבד ראייה בשתיהן. למרות אובדן הראייה ברייל היה נחוש להשיג ידע והשכלה. הוא המשיך ללמוד בביה"ס הרגיל בו למד, אך מהר מאוד הבין שמשמיעה בלבד ללא יכולת לקרוא ספרים הוא לא יוכל לרכוש השכלה כראוי. בגיל 12 הוא עבר ללמוד בביה"ס מיוחד לעיוורים בפריז, אותו מוסד שהאווי כ-25 שנה קודם לכן. אך בבית-ספר זה היה רק מספר מצומצם של ספרים עם אותיות בולטות לפי שיטת האווי. גם שם המורים הסתמכו כמעט בלעדית על העברת חומר הלימוד דרך שמיעה בלבד. ברייל לא היה מרוצה מכך.
באותה שנה בה החל ללמוד היה מאורע מיוחד בביה"ס. המנהל החדש ארגן חגיגה קטנה לכבודו של האווי שמסיבה כלשהי נודה מביה"ס ע"י המנהל הקודם. האווי, בגיל 76, הגיע והתרגש יחד עם כולם מהמעמד.

שנתיים לאחר מכן ביקר בביה"ס חייל לשעבר שהציג שיטת כתב עיוור חדשה לתלמידים. היה זה כמובן ברביאר שקרא כעת לשיטה בשם סונוגרפי (sonography). תחילה ההתלהבות הייתה רבה, אך משניסו התלמידים ללמוד את השיטה ולהשתמש בה הם נתקלו בקשיים רבים. זיהוי סימנים מ- 12 נקודות ארך זמן רב.

ברייל הבין את הפוטנציאל הטמון בשיטה זו ועבד על שיפור השיטה. בגיל 15 הגיע סופית לכדי פיתוח של שיטה בה מיוצגות אותיות בלבד על-ידי נקודות וקווים קצרים בתבניות בנות 6 נקודות. מאוחר יותר וויתר ברייל על הקווים שקשה לכתוב אותם כראוי והסתפק בנקודות בלבד.

אותיות ברייל בלועזית


ספרות ומספרים בשפת ברייל מייצגים ע"י צירוף של הסמל עבור # שמשמעו מספר יחד עם אחד או יותר מהסמלים המיוחדים לייצוג ספרות.

ספרות ברייל


השיטה התקבלה באהדה רבה ויושמה בהצלחה בביה"ס בו למד. למרות זאת לקח זמן עד שהשיטה התקבלה גם על-ידי הדרג הממשלתי. ברייל מת בשנת 1852. שנתיים לאחר מכן אומצה שיטתו כשיטה מוכרת לכתב עיוורים על-ידי ממשלת צרפת. כיום שיטה זו בשימוש בכל רחבי העולם ואומצה בשפות שונות, ביניהן גם בשפה העברית.
בעברית קיים ייצוג אחר עבור ספרות הכולל גם סמלים לפיסוק.

אותיות ברייל בעברית


???





לשנים: 1990-2000

■...■...■...■...■ | שלום | ■...■...■...■...■



[ עמוד ראשי - המצאות | מתמטיקה קדומה | מספרים אי-רציונליים | משפט פיתגורס | גיאומטריה אוקלידית | אלגברה | התפתחות הסְפַרוֹת | משוואות קוביות וקווארדיות | מספרים מורכבים | לוגריתם | חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי | עיקרון הציפה | זכוכית מגדלת | משקפיים | מיקרוסקופ | טלסקופ | חוק סְנֵל | חוק בויל | חוקי התנועה | עיקרון ברנולי | שלושת חוקי התרמודינמיקה | טבלה מחזורית | מדידת מהירות האור | כוח לורנץ | קרינת רנטגן | טרנספורמצית לורנץ | תורת היחסות הפרטית | גילוי האטום | תורת היחסות הכללית | חשמל | חוק קולון | חוק אוהם | חוקי קירכהוף | נורת להט | מנוע קיטור | מנפה כותנה | מצלמה | מקרר | מזגן | מחשב | מכבש דפוס | כתב ברייל | טלגרף | טלפון | רדיו | טלוויזיה | כדור פורח | מצנח | רכבת | אופניים | מכונית | אווירון מדחף | מטוס סילון | אבק שריפה | תותח | רובה מוסקט | מרגמה | אקדח | מוקש | מקלע | רובה-מטען | הוביצר | תת-מקלע | רימון-יד | טנק | רובה-סער | פצצת אטום | תורת האבולוציה | פסטור | תיאוריית התורשה | פניצילין ]