אווירון מדחף
האווירון במלחה"ע השנייה
גם במלחמת העולם השנייה ניכרו, במידה מסוימת, שינויים בהמצאת האווירון, בקבלתו בשדה-הקרב ואף באופן השימוש בו. צורת האווירון הדו-כנפי נזנחה לטובת האווירון החד-כנפי. האווירונים קובצו לטייסות ומשימות פעילותם תואמו היטב בינם ובין הכוחות שעל הקרקע. האווירונים גדלו במימדיהם, מבנה השלדה שלהם היה חזק יותר והם יכלו לשאת מנועים חזקים יותר. תא הטייס קיבל לרוב את המבנה של חופה סגורה ובה הושמו מכשירי היגוי, ניווט והפעלה משוכללים יותר.
עוד לפני שמלחמת העולם השנייה פרצה נודעה אצל כל הצבאות חשיבותה של מכה אווירית מפתיעה ושל הכתישה המאסיבית מלמעלה. מלבד נתינת מכה אווירית מכרעת נודעה חשיבות רבה לשגרת הפצצות בעומק האויב לאורך כל שנות המלחמה. המפציצים שופרו לעומת מלחמת העולם הראשונה במהירות הטיסה, בטווח הטיסה ובכושר נסיעת הפצצות שלהם.
להלן טבלה של מספר מפציצים מפורסמים ממלחה"ע השנייה:
| כניסה לשירות | שם דגם מדינה | כוח מנוע (כ"ס) | מהירות מרבית (קמ"ש) | טווח טיסה (ק"מ) גובה מרבי (ק"מ) | משקל פצצות מרבי (ק"ג) |
|---|---|---|---|---|---|
| 1935 | Heinkel He 111 גרמניה | 2 x 660 | 310 | 2,400 4.8 | 2,000 |
| 1936 | Ju-87 Stuka גרמניה | 1,184 | 600 | 500 8.2 | 250 |
| 1938 | B-17 Flying Fortress ארה"ב | 4 x 1,200 | 460 | 3220 10.8 | 3,600 |
| 1941 | B-24 Liberator ארה"ב | 4 x 1,200 | 490 | 3,400 8.5 | 3,600 |
| 1942 | Avro Lancaster אנגליה | 4 x 1,280 | 460 | 4,070 7.47 | 10,000 |
| 1944 | B-29 Super Fortress ארה"ב | 4 x 2,200 | 574 | 5230 9.7 | 9,000 |
ניתן לראות כיצד ארה"ב שהייתה חסרה בפיתוח אווירונים במלחה"ע הראשונה שלטה במלחה"ע השנייה בתחום פיתוח המפציצים הכבדים. "המבצר המעופף" B-17 Flying Fortress היה המפציץ המוצלח המפורסם הראשון של חבר בואינג האמריקאית. למפציץ זה היה חלק חשוב בהכנעת מכונת המלחמה הנאצית.

"המבצר המעופף" – B-17
"המבצר המעופף" נחשב לאחד המפציצים הטובים ביותר של המלחמה עד לבואו של מחליפו, לקראת סוף המלחמה, "המבצר המופלא" B-29 Super Fortress. ה- B-29 יכול היה לשאת בקרבו תשע טון פצצות! מפציץ אימתני זה, ה- B-29, הוא זה ששימש להטלת שתי פצצות האטום (ניתן לקרוא באתר זה גם על המצאת פצצת האטום) שהושלכו על הערים היפניות, הירושימה ונגסאקי. פעולה אשר הביא לסיומה של מלחה"ע השנייה גם בחזית אסיה.
מנגד, גם אווירוני הקרב קיבלו תנופת פיתוח אדירה שנתנה להם יותר מהירות, זריזות פעולה ותגובה וכוח אש חזקה יותר מאשר זו שהייתה לאווירוני הקרב של מלחמת העולם הראשונה. להלן טבלה של מספר אווירוני קרב מפורסמים ממלחה"ע השנייה:
| כניסה לשירות | שם דגם מדינה | כוח מנוע (כ"ס) | מהירות מרבית (קמ"ש) קצב טיפוס (מטר/שנייה) | טווח טיסה (ק"מ) גובה מרבי (ק"מ) | מכונות-ירייה (מ"מ) תותח (מ"מ) פצצות (ק"ג) רקטות |
|---|---|---|---|---|---|
| 1937 | Messerschmitt BF 109G גרמניה | 1455 | 640 17.0 | 850 12.0 | 2 x 13 3 תותחי 20 מ"מ 250 ק"ג 2 רקטות |
| 1937 | Hawker Hurricane אנגליה | 1185 | 547 14.1 | 965 10.9 | - 4 תותחי 20 מ"מ 230 ק"ג - |
| 1938 | Supermarine Spitfire אנגליה | 1470 | 595 13.2 | 1827 11.1 | - 2 x 20 - - |
| 1940 | Mitsubishi A6M Zero יפן | 950 | 533 15.7 | 3105 10.0 | 2 x 7.7 2 תותחי 20 מ"מ 250 ק"ג - |
| 1941 | F4F-3 Wildcat ארה"ב | 1200 | 540 10.4 | 1335 10.0 | 4 x 12.7 - - - |
| 1941 | Focke-Wulf Fw 190 D-9 גרמניה | 1725 | 685 17.0 | 835 12.0 | 2 x 13 2 תותחי 20 מ"מ 500 ק"ג - |
| 1942 | F6F-3 Hellcat ארה"ב | 2000 | 600 16.4 | 1750 11.3 | 6 x 12.7 - - - |
| 1942 | P-38F Lightning ארה"ב | 1325 | 635 14.5 | 1370 11.9 | 4 x 12.7 תותח 20 מ"מ 500 ק"ג - |
| 1942 | P-47B Thunderbolt ארה"ב | 2000 | 690 13.0 | 885 12.8 | 8 x 12.7 - 500 ק"ג - |
| 1943 | P-51B Mustang ארה"ב | 1695 | 700 18.4 | 2090 12.8 | 4 x 12.7 - 500 ק"ג - |
| 1944 | ME 262 Schwalbe Jet גרמניה | שני מנועי רקטה | 900 20.0 | 1050 11.4 | 4 x 30 - 500 ק"ג 24 רקטות |
| 1944 | Gloster Meteor אנגליה | שני מנועי רקטה | 965 35.6 | 965 13.1 | - 4 תותחי 20 מ"מ 450 ק"ג 16 רקטות |

"מוסטנג" – P-51b
לקראת סיומה של המלחמה עלו לאוויר שני דגמי אווירונים בעלי מנוע סילון. ראשון היה המסרשמידט הגרמני (ME 262 Schwalbe Jet) והשני היה הגלוסטר מטאור האנגלי (Gloster Meteor). מנוע הסילון הקנה לאווירונים הללו מהירות שלא נודעה עד כה – אלף קמ"ש. עידן מנועי הסילון נפתח לקראת סוף המלחמה בהבטחה גדולה. המצאת מנוע הסילון והנעת כוח הדחף של סילון הגז יגדירו מחדש את ענף התעופה. המעבר מאווירון המדחף הארכאי למטוס הסילון המודרני הינו משמעותי ודרמטי כך שנכתב פרק נפרד שלם באתר זה להמצאת מטוס הסילון.
המצאת המאזנים | הפטנט של האחים רייט | השנים שלפני מלחמת העולם הראשונה | כלי-טיס במלחמת העולם הראשונה |
תקופת הזהב של התעופה | האווירון במלחמת העולם השנייה | סיכום ]

לשנים: 1990-2000
[ עמוד ראשי - המצאות | מתמטיקה קדומה | מספרים אי-רציונליים | משפט פיתגורס | גיאומטריה אוקלידית | אלגברה | התפתחות הסְפַרוֹת | משוואות קוביות וקווארדיות | מספרים מורכבים | לוגריתם | חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי | עיקרון הציפה | זכוכית מגדלת | משקפיים | מיקרוסקופ | טלסקופ | חוק סְנֵל | חוק בויל | חוקי התנועה | עיקרון ברנולי | שלושת חוקי התרמודינמיקה | טבלה מחזורית | מדידת מהירות האור | כוח לורנץ | קרינת רנטגן | טרנספורמצית לורנץ | תורת היחסות הפרטית | גילוי האטום | תורת היחסות הכללית | חשמל | חוק קולון | חוק אוהם | חוקי קירכהוף | נורת להט | מנוע קיטור | מנפה כותנה | מצלמה | מקרר | מזגן | מחשב | מכבש דפוס | כתב ברייל | טלגרף | טלפון | רדיו | טלוויזיה | כדור פורח | מצנח | רכבת | אופניים | מכונית | אווירון מדחף | מטוס סילון | אבק שריפה | תותח | רובה מוסקט | מרגמה | אקדח | מוקש | מקלע | רובה-מטען | הוביצר | תת-מקלע | רימון-יד | טנק | רובה-סער | פצצת אטום | תורת האבולוציה | פסטור | תיאוריית התורשה | פניצילין ]

[  עמוד הבית  |  אודות  |  זכויות יוצרים  |  מפת האתר  ]

